Karl-Axel Falk

-Karl-Axel tappade 20 kg!

2006 fick Karl-A ett gymkort genom sin arbetsgivare och så var resan igång. Han har aldrig varit en träningsmänniska så han började lite försiktigt. Träning någon dag i veckan fick räcka den första tiden. Ibland blev det gruppträning, ibland gymmet. De första kilona försvann av sig själva, bara genom att han hade börjat röra på sig.

Genom jobbet träffade Karl-A Previa, företagshälsovård, som kom fram till att han hade ett för högt BMI. Detta blev ett uppvaknande. Det blev lite mer träning och det mysiga kvällsmålet i soffan togs bort. Han började även tänka på portionsstorleken och att bara ta en gång.

Träningen ökades successivt och Karl-A hade nu skapat sig vanor som höll året om. Idag har det blivit en livsstil och han mår mycket bättre.

Jag frågar vad för positiva effekter han fått av träningen.

  • Bättre livskvalité, ett sätt att bearbeta känslor, bättre uthållighet och att jag tänker mycket klarare, förklarar han. Han berättar också att han aldrig har ont numera. De onda knäna och handlederna som ofta värkte är borta.

Idag tränar Karl-A 3-4 gånger i veckan och har en slutvikt på ca 70kg. Jag frågar vad han kan ge för tips för de som vill komma igång?

 

  • Långsiktighet!

  • Ta det försiktigt i början!

  • Hitta någon form av lustfylld träning.

  • Kom ihåg att belöna dig med annat än mat.

  • GE INTE UPP!

  • Slutligen, att få in det som en livsstil.